Secretway

Przykładowa ukryta ścieżka w etapie "Luckytop".

Secret Way (pl. Sekretna Ścieżka) to pojęcie w terminologii Geometry Dash, które określa alternatywne przejście lub skrót, który ma na celu ułatwić przejście poziomu. Gracze często stosują również termin "Hidden Road"(pl. Ukryta droga, ścieżka), który dotyczy praktycznie tego samego, aczkolwiek gracze twierdzą, że ten termin tyczy się bardziej skrótów prowadzących do końca planszy.

Typy ukrytych ścieżek Edytuj

Ukryte ścieżki służą głównie do ułatwienia graczom przejścia danego etapu. Najczęściej pojawiają się one w etapach z trudnością Demon, lecz zdarzają się też i w łatwiejszych planszach. Mogą one prowadzić przez cały poziom, bądź przez jego część. Zdarzają się też przypadki, w których jest kilka takich przejść (np. Insane Club).

Istnieją dwa rodzaje ścieżek - przypadkowe i zamierzone:

  • Przypadkowe - najczęściej pojawiają się poprzez niedopatrzenie autora w pewnych segmentach plansz lub bugi wykorzystywane przez graczy. Najczęściej jest to omijanie portali lub używanie pierścieni w sposób niezamierzony przez autora. Niektórzy autorzy map aktualizują je, aby poprawić luki, pozwalające innym graczom ominąć segmenty poziomów. Rzadziej występują przypadki jak niesolidne ściany.
  • Zamierzony - różnią się od przypadkowych tylko tym, iż autor mapy tworzy bardziej oczywiste przejścia. Luki w miejscach portali często są bardziej widoczne, a zastosowanie pierścieni bardziej oczywiste. Niekiedy używane są też portale teleportacyjne. Zamierzone przejścia można również poznać po tym, jak podczas drogi pokazywane są strzałki, celowo ustawione portale przemieniające w inne formy, bądź napisy w stylu "SECRET WAY" lub "FREE". Niekiedy też gwiazdki posiadają całkowicie puste etapy.

Konsekwencje Edytuj

Niestety zostawianie owych ścieżek wiąże ze sobą pewne ryzyko. RobTop nie jest zwolennikiem tego typu ułatwień, stąd duża ilość takich etapów zostaje usuwana lub pozbawiana gwiazdek. Demony z ukrytymi drogami otrzymują obniżoną notę (np. Insane) i tracą również gwiazdki.

Zdarzają się przypadki plansz, które pomimo ułatwień nie są degradowane. Może to być niedopatrzenie RobTopa, bądź skróty są na tyle małe lub trudne do zdobycia, że mało który gracz byłby w stanie wykorzystać je do swojego celu.

Najczęstszymi ofiarami degradacji są Demony. Plansze o innym poziomie trudności są rzadziej pozbawiane gwiazdek.

Przykładowe etapy ze skrótami Edytuj

  • Insane Club (10*)
  • The Lightning Road (10* - poprawiony, gracz rozbija się w 88%)
  • Ruined Planet (*10)
  • Over Of Everything (*10)
  • Hexagon Force v1 (8*)
  • WeoTheory (10*)
  • robtop (10*)

CiekawostkiEdytuj

  • Nawet jeden z oficjalnych etapów  posiada ukrytą ścieżkę - Theory of Everything.
    • Jednak znajduje się po 80% poziomu, przez co może ułatwić rozgrywkę tylko częściowo. Niegdyś możliwe było ułatwienie sobie zadania korzystając z sekretnej ścieżki przy 77%, jednakże ze względu na zmianę dokonaną przez RobTopa, obecnie jest to niemożliwe.
      • Wlot w ten Secret Way nie jest zbyt łatwy, ale również nie jest trudny do odnalezienia. Gracz musi skoczyć w odpowiednim momencie tak, aby wpadł pomiędzy piły. Wyląduje on na podłodze i będzie mógł ominąć mały fragment planszy.
    • Czasami, gdy gracz zauważy sekretną ścieżkę, to zamiast jej usuwać, dodaje na końcu niemożliwą do pokonania przeszkodę. Coś takiego znajduje się w poziomach takich, jak: The Lightning Road, Heartbeat, Yatagarasu.