FANDOM

Geometry Dash jest grą, która posiada swe specyficzne pojęcia. Terminologia gry nie jest przesadnie wielka, jednakże istnieją określenia, o których początkujący gracz może nie wiedzieć. Niektóre spośród nich wywodzą się bezpośrednio z kultury przeróżnych społeczności świata. Poniżej znajdują się pojęcia i ich objaśnienia:

Główne pojęciaEdytuj

  • Demon - najwyższy stopień trudności w grze, dodany w wersji 1.3. Oznaczony jest czerwoną buźką z demoniczną twarzą i rogami. Przejście ich jest zazwyczaj bardziej czasochłonne niż w przypadku zwykłych poziomów, lecz gracze otrzymują za nie specjalne osiągnięcia. Społeczność często dzieli Demony na różnorakie stopnie trudności, gdyż w obecnych czasach potrafią znacznie się od siebie różnić. Stopnie (uznawane w społeczności, od najłatwiejszego do najtrudniejszego):
    • Bardzo łatwy,
    • Łatwy (typowa trudność dla oficjalnych Demonów),
    • Średni (rzadziej tak są określane oficjalne Demony),
    • Trudny,
    • Bardzo Trudny,
    • Szalenie Trudny,
    • Ekstremalny.
  • Practice Mode - tryb treningowy, w którym gracz może zapoznać się z poziomem. Podczas gry, gracz może stawiać punkty kontrolne, aby nie rozpoczynać poziomu od nowa. W oficjalnych etapach otrzymuje się kolory i ikony za ukończenie ich w trybie szkoleniowym.
  • Copyable - kopia danej planszy, najczęściej niestandardowej. Niektórzy użytkownicy zezwalają na tworzenie kopii, bądź zabezpieczają je hasłem, aby tylko specyficzne osoby mogły ją zdobyć.
  • Sneak Peek - (ang. zapowiedź) film ukazujący przyszłą aktualizację i oficjalny etap (są to ich fragmenty). Niektórzy gracze publikują także sneak peeki własnych plansz (np. Skitten [na Youtubie]).
  • Start Pos - funkcja w edytorze poziomu, która pozwala zmienić pozycję startową gracza i jego początkową formę. Użycie Start Pos uniemożliwia zweryfikowanie etapu, jednakże są one bardzo przydatne do testowania danego fragmentu poziomu, bądź do trenowania fragmentów na danej kopii.
  • Icon Kit - zestaw ikon, który posiada każdy gracz. Wszyscy rozpoczynają grę z domyślnym zestawem, zdobywając coraz lepsze ikony wraz z różnorakimi osiągnięciami.
  • Verification/Verify (ang. weryfikacja) - pozwala ona sprawdzić, czy dany poziom jest wykonalny. Przed wysłaniem niestandardowego etapu, gracz musi przejść weryfikację, pokonując poziom w trybie normalnym wraz z monetami (jeśli zostały dodane).
  • Secret/User Coin - sekretne monety są złotymi pieniążkami, które można odnaleźć w oficjalnych poziomach. Oprócz nich, można je również zdobyć w dwóch ukrytych miejscach gry, bądź po przejściu danej Paczki Map. Srebrne bądź brązowe (nie zweryfikowane przez użytkowników odpowiednią ilość razy) Monety Gracza spotkamy w Niestandardowych Etapach (za nie także otrzymamy nagrody).
  • Auto - automatyczne poziom oraz stopień trudności. Jest warty jedną gwiazdkę.
  • Rate - ocena, polegająca na wystawieniu poziomu trudności. Ocenę można wystawić, klikając na ikonę z gwiazdką po prawym górnym rogu, który znajduje się w każdym etapie bez gwiazdek.
  • The Vault - ukryte pomieszczenie, które można odblokować po zdobyciu 10 Monet Użytkownika. W środku znajduje się strażnik, który zadaje odwiedzającym zagadki. Rozwiązanie ich odblokowuje osiągnięcia.
  • Level Mod - osoba, która posiada uprawnienia "moderacji" poziomów. Moderator poziomów posiada dodatkową gwiazdkę w poziomach, która pozwala wysłać do Robtopa propozycje gwiazdek oraz statusu polecanego w danej planszy.
  • Creator Point (CP) - punkty, które zdobywa się poprzez posiadanie etapu, który został oceniony przez twórcę gry. Ilość gwiazdek dodaje graczowi jeden punkt, podczas gdy żółta otoczka (Featured - polecany) przyznaje dodatkowy. Za zdobycie pierwszego CP otrzymuje się osiągnięcie "Geometry Star".

Terminologia społecznościEdytuj

  • Bruh - Wyraz wywodzący się z języka amerykańskiego (slang), który oznacza kumpla (ziąbla, ziomka).
  • Buff - utrudnienie fragmentów planszy.
  • Challenge - poziomy, które zazwyczaj są krótkie, lecz testują umiejętności gracza. Najczęściej pozostają nieocenione, lecz istnieją wyjątki z gwiazdkami. Przykładem jest "The Triple Trial" autorstwa Michiguna.
  • Effect level - poziomy często służące jako pokazy efektów. Są nimi najczęściej łatwe lub automatyczne mapy.
  • Etapy Hell - to styl poziomów, w których głównymi kolorami są czerwony i czarny, czasem też szary. Jest on często wykorzystywany w Demonach.
  • Etapy Nine Circles - poziomy wywodzące się z popularnego trendu, będącymi klonami Nine Circles. Ich budowa zazwyczaj jest bardzo podobna do oryginału oraz posiada wysoki poziom trudności.
  • Etapy Rebirth/Odnowione Poziomy - etapy polegające na udekorowaniu istniejącego etapu, zazwyczaj wtedy, kiedy etap pochodzi ze starszej wersji. Często nazywają się tak samo jak oryginał, jednak posiadają dopiskę Rebirth (np. Sonic Wave Rebirth) lub rok/wersję gry, w której odnowiona wersja została stworzona.
  • FanMade - poziom tworzony na wzór aktualizacji, która dopiero ma się pojawić. Tworzony jest za pomocą możliwych obiektów, jednak najczęściej nie wygląda to zbyt profesjonalnie, ale u niektórych wygląda to niesamowicie. Przykłady to Truth, Sky Party, Underground.
  • Free level/Demon - jest to określenie głównie poziomów, które otrzymały ocenę, lecz z czasem zostały zaktualizowane z ukrytą ścieżką, która prowadzi przez cały poziom. Zdarza się, że są to też Demony. Takie plansze często są usuwane, bądź pozbawiane gwiazdek. Gracze czasami stosują ten termin do określenia poziomu, który posiada przesadnie wysoką notę, pomimo niskiego poziomu trudności.
  • H8 - skrót od "hate" (czyt. hejt) [z j. ang. nienawidzić, 8 - eight (ang. osiem, czyt ejt)].
  • Hitter click/jitter click - Czynność polegająca na spamowaniu/klikaniu jak największą ilość razy. Niektóre etapy wymagają wzmożonej aktywności w postaci właśnie jitter clicku (aktywuje jump ringi, utrzymuje UFO przy suficie itp.). Należy pamiętać, że częste jitterclickowanie może doprowadzić do urazów palców.
  • If ... was L1 - poziomy wywodzące się z trendu, który polega na znacznym ułatwieniu danej planszy (najczęściej są to Demony).
  • Impossible level/Silent level - poziomy wywodzące się z trendu, który został stworzony przez Sailenta. Polega on na stworzeniu ekstremalnie trudnego, a nawet niemożliwego etapu bez automatyzacji lub znajomości błędów gry. Niektóre z nich są wykonalne w Practice Mode.
  • K - skrót popularnego ok, dosyć często stosowany przez graczy GD.
  • LDM/Low Detail Mode - (z ang. tryb niskich detali [ustawień graficznych]) Tryb gry tworzony przez graczy, mający na celu zmniejszenie/usunięcie spadek fps'ów. Masa poziomów zawiera w sobie wiele triggerów i ozdób, które zakłócają rozgrywkę posiadaczom gorszych komputerów i urządzeń mobilnych (Geometry Dash jest słabo zoptymalizowane). Do jego aktywacji służy najczęściej Toggle Trigger.
  • Level Request - przechodzenie poziomów fanów przez ich idola (głównie Youtubera lub Streamera). Często odbywa się na Live'ach.
  • M8 - skrót od angielskiego "mate" (słowo pochodzące z mowy potocznej Brytyjczyków). W tym wypadku oznacza kumpla, kolegę (ziomka itp.).
  • Nerf - ułatwienie fragmentów planszy.
  • Oldschool level - poziomy stworzone w stylu starszych wersji (najczęściej przed 1.9). Część z nich posiada dodatkowe funkcje z 2.0 (m.in. ruchome bloki). Przykładem jest Dear Nostalgists.
  • Poziomy/Levels v2, v3, v4... - częste spotykane poziomy, które są przeróbką głównie oficjalnych etapów. Często widnieją w Paczkach map (przykłady: autorstwa Neptune w Remix Packach oraz Sumsara w innych).
  • Paint levels/Etapy paint - są to remake'i poziomów, stworzone tak, aby wyglądały, jakby wszystko było narysowane na kartce. Niektórzy gracze krytykują takie etapy, lecz inna część graczy lubi je. Zazwyczaj nazwa jest połączeniem słowa "Paint" i jednego słowa z oryginalnego poziomu, np. Paint Madness, Paint on Track, Polarpaint.
  • RubRub/RobTroll - żartobliwe określenia RobTopa. Pierwsze można znaleźć w Vault, zaś drugie jest często stosowane, gdy autor gry wystawi złą ocenę danemu etapowi.
  • Secret way (lub Hidden road) - ukryta ścieżka w poziomie, która jest często przypadkowa (zdarzają się też celowe, lecz są rzadsze). Najczęstszymi sposobami na znalezienie danej ścieżki jest znalezienie niedopracowania w danym poziomie, który pozwala ominąć fragment lub nawet cały etap. Niektóre poziomy wykorzystują też bugi, bądź celowo stawiają daną ścieżkę. RobTop często pozbawia poziomy gwiazdek, jeżeli posiadają one ukryte ścieżki, aby gracze nie zdobywali gwiazdek w sposób nieuczciwy.
  • Shitty level - klon poziomu stworzony ze standardowych bloków pozbawionych dekoracji, oraz ozdobnych triggerów. Gracze często krytykują ten trend, ponieważ stworzenie tego typu planszy jest nieoryginalne i nie wymaga żadnego wysiłku.
  • Swingcopter - trik/bug gry, który powstaje poprzez nadanie formy podwójnej kuli. Górna kula musi znaleźć się w wąskim tunelu wypełnionym płytkami grawitacyjnymi/jump ringami, które nie pozwalają jej się ruszyć. To powoduje, że dolna kula zacznie unosić się w powietrzu, umożliwiając zmianę grawitacji w powietrzu. Trik zasłynął głównie dzięki poziomowi Red World autorstwa Neptune i SaRy. Prawdopodobnie, w wersji 2.2, RobTop doda formę swingcoptera, jednak nie jako błąd czy trik, tylko normalną formę. Dzięki temu zyska on jeszcze jedną możliwość: swingcopter będzie działać w dualu.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki